Rebecka Jensen

Ensam och stående!

Autoimmun sjukdom

Kategori: Allmänt & Vardag

Nu har jag varit sjuk, i över en vecka.
Jag har varit ordentligt jäkla sjuk. Det började med att jag fick ont i kroppen och mådde dåligt utan att kunna sätta fingret på det. Jag hade feberkänsla utan att ha feber, en del sa till mig att det säkert var ett virus. Jag trodde det var stress. Jag fortsatte arbeta par dagar till. Till slut blev jag hemma och var orkealös, fick ont i kroppen och blev skakig när jag rörde på mig. Under helgen började min hals göra ont och jag var sänkt. På måndagen hade jag stora prickar i halsen och även lillemannen fick feber. Vi var till läkaren som konstaterade halsfluss och sa att det kommer läka ut av sig självt och att prover inte ens behövs. Framåt torsdagen gjorde det ännu ondare och jag hade som ett stort sår i halsen som snarare ökade i storlek. Det var hemskt, kunde inte äta, svälja, dricka och ville inte öppna munnen. Jag tog prover som inte visade på streptokocker bakteriell. Därför konstaterades att det var ett virus. Mot kvällen var jag slut, det gjorde sååå ont. Ville bara karva ut skiten. Inte förrän idag på dagen som jag efter lite forskning kommit fram till vad det är. Nämligen afte som är minblåsor men som vanligtvis inte brukar dyka upp i själva svalget utan mestadels i kinderna. Såret såg ännu större ut idag. Jag hittade dock ett läkemedel som heter oralmedic som fungerar suveränt än så länge! Gjorde ont som satan och jag höll på att spy vid appliceringen men mest irriterad var jag över att ingen av läkarna sa vad det var och hur jag kunde underlätta sjukdomen! Afte eller afteriska sår som det heter går inte att behandla och man vet inte varför en del får det, dock får ca var femte person det någon gång under livet. Faktorer man misstänker är orsaken till det är problem med mage, stress, virus, hormonförändringar, födoallergier eller kroniska sjukdomar. Även vitaminbrister. Som tur är så var jag på läkarna och tog i måndags blodprov som i så fall kommer visa ev. Brist av något. Afte är en autoimmun sjukdom där kroppen alltså reagerar felaktigt vid t.ex en virusinfektion och vänder sig mot sig själv och bryter ner de egna vävnaderna som i detta fall är munhålan där afte håller hus. Det gör djävulskt ont och man får huvudvärk, öronvärk och kan även få feber av det. Jag tror i mitt fall att stressen jag kämpat med slagit ut mitt immunförsvar varav kroppen försökt kämpa med ett virus och sedan vänt sig mot sig själv till slut i kampen. 
Jag är otroligt lättad att jag hittat ett medel som dämpar smärtan så jag kan ta mig igenom dagen. <3 
Jag hoppas att det är tillfälligt och att jag inte kommer få mer problem med detta. Jag kommer granska mina vanor, min kost och byta tandkräm som inte slår ut de naturliga bakterierna, t.ex zendium är rekommenderat. 
Afte smittas inte då det är det egna immunförsvaret utan är bara plågsamt. 
Kommentera inlägget här: